دوراپزشکی

سلامت الکترونیک شامل ارایه خدمات بهداشتی و درمانی از طریق اینترنت و دیگر فناوری های تجارت الکترونیک است. خدمات ارائه شده در حوزه سلامت، بهداشت و درمان، به کمک فضای مجازی، مفاهیمی همچون دورا  پزشکی (Tele-Health) و خدمات سلامت همراه ( M-Health) می باشد.

در تعریف جامع تر سلامت الکترونیک به عنوان نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور برقراری ارتباط بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی، بیماران و مراجع درمانی با هدف بهبود خدمات بهداشتی و درمانی،آموزش و اطلاع رسانی به گیرندگان خدمات بهداشتی و درمانی، متخصصان خدمات بهداشتی و درمانی و مدیران است.

دورا پزشکی و ارتباط زنده و تصویری بین بیمار و پزشک

یکی از انواع خدمات سلامت الکترونیک دورا پزشکی یا پزشکی از راه دور است. دوراپزشکی یا تله مدیسین به دانش و ابزارهای ارتباطی گفته می‌شود که پزشک و مراکز بهداشتی درمانی را به بیمار مرتبط می‌کند. در واقع دوراپزشکی به کارگیری فناوری الکترونیک و دیجیتال به منظور اعمال مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از بیمارانی است که در نقاط دور از مرکز بهداشتی درمانی به سر می‌برند. برقراری ارتباط از طریق دورا پزشکی در مناطق وسیع و با تراکم جمعیتی کم، مناطق سخت‌گذر، هنگام حوادث غیر مترقبه، کنترل بیماریهای مزمن و پاندمی ها برای تشخیص، درمان، کنترل، پیگیری و مشاوره و آموزش از مزایای این روش است.

تله مدیسن، خدمات پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی از راه دور که از طریق زیرساخت‌ های ارتباطی صورت می‌پذیرد. این امر به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی اجازه می‌دهد بدون نیاز به مراجعه حضوری بیماران با استفاده از فناوری‌های رایج از جمله تلفن‌های هوشمند و ویدئو کنفرانس، مشکلات بیماران را ارزیابی، تشخیص و درمان می‌کنند. همچنین آحاد مردم از تمامی نقاط می‌توانند با پزشکان متخصصی که سطح توزیع شدگی آنها در کشور یکنواخت نیست، ارتباط داشته باشند. از آنجا که جامعه بهداشتی و درمانی به دنبال راه‌های کارآمدتری برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با هزینه کمتر به بیمار هستند، نقش پزشکی از راه دور در این زمینه رشد یافته است. همچنین تله مدیسن میتواند بستری باشد برای آموزش‌های از راه دور و گسترده پزشکان، برای آن دسته‌ای از افراد که می‌خواهند بصورت غیر حضوری خدمات دریافت کنند.

“سرویس دورا پزشکی سامانه ایزی مد” معاینه از راه دور به کمک ارتباط تصویری، صوتی و متنی با ارسال گزارشهای متنی و شرح حال بیمار از یک سو و ارایه دستورات پزشک به صورت متن یا صوت توسط پزشک و صدور نسخه الکترونیکی از سوی دیگر، چرخه فرآیند پزشکی از راه دور می باشد.

انواع خدمات پزشکی از راه دور:

با بهره گیری از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی خدماتی مانند مشاوره از راه دور، آموزش الکترونیکی، پایش از راه دور، ارائه خدمات پزشکی در خانه از راه دور بر پایه بسترهای فضای مجازی قابل ارائه خواهد بود.

  • مشاوره از راه دور: مشاوره‌های پزشکی از راه دور توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی به گیرندگان خدمات بهداشتی و درمانی.

  • آموزش الکترونیکی: آموزش از راه دور با بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات که از فواید این روش کاهش هزینه زمانی و سرعت در دسترسی به آموزش می باشد.

  • پایش از راه دور: ارسال تصاویر پزشکی و مشاوره های پزشکی به صورت ویدئو کنفرانس، از روش‌های پایش از راه دور است

  • ارائه خدمات پزشکی در خانه: خدمات پزشکی در خانه با بهره گیری از فناوری های دوراپزشکی به بیماران از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی و ناهنجاری‌های تنفسی مزمن و بیماری های مزمن و واگیردار به منظور مراقب سلامت امکان پذیر است.

مشارکت شرکت بیمه

بیمه یکی از مهمترین بازیگران اصلی خدمات درمانی در کشور می‌باشد که همواره در حوزه پزشکی و حمایت درمانی بیمه شدگان پیش قدم بوده و فعالیت داشته است و در قالب محصولات درمانی اقدام به ارائه پوشش‌های درمانی کرده است. لذا بیمه می‌تواند شروع قدرتمندی در این زمینه داشته باشد و ارزش افزوده مناسبی را برای بسته‌های بیمه‌ای خود اضافه کند و از خدمات پزشکی راه دور بهره گیرد.

مزایای پزشکی راه دور برای شرکت های بیمه عبارتند از:

  • ایجاد ارزش افزوده و مزیت رقابتی در حوزه بیمه‌های درمان

  • جهش رو به جلو در صنعت بیمه و اقدامی نو و محرک در صنعت بیمه

  • تعیین نرخ جدید برای محصول ارائه خدمات آنلاین در قراردادهای درمان

  • کاهش هزینه‌های خسارت بیمه‌های درمان

  • قیمت پایین تعرفه‌ها به نسبت تعرفه های ویزیت سرپایی

  • جذب کاربران جدید

  • به دست آوردن داده‌های مناسب در حوزه درمان و امکان آنالیز و تحلیل و همکاری با سایر ارگان‌های دولتی و غیردولتی

امروزه با توجه به شرایط نامناسب از لحاظ خدمات حضوری و بیماری‌های واگیردار مانند کرونا، نیاز اساسی به این خدمات قابل درک میباشد و نیاز روز جامعه میباشد. همچنین با توجه به ارزان بودن هزینه‌های خدمات آنلاین به نسبت سایر خدمات بیمه‌های درمان، شرکت‌های بیمه جهت جذب ارگان‌ها، شرکت‌ها و گروه‌ها میتوانند پیشنهادهای ویژه‌ای را بر روی این محصول ارائه دهند (فرانشیز کمتر و فرانشیز پله‌ای به نسبت خرید سایر محصولات) که منجر به افزایش تعداد بیمه شدگان درمان شرکت بیمه‌ای می‌شود. همچنین با سوق دادن درصد قابل توجهی از بیماران به سمت مراجعات غیرحضوری و با توجه به هزینه‌های کمتر این مراجعات، صرفه‌جویی قابل توجهی از لحاظ هزینه‌های پزشکی را برای بیمه در پی خواهد داشت.

قابلیت ها:

  • مشاوره راه دور با بیمار

  • مشاوره راه دور پزشک با پزشک

  • آموزش راه دور

  • داشبورد مدیریتی

  • مشاوره صوتی ، تصویری و متنی

  • تاریخچه پیام ها و تماس ها